Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poznaj 13 wskazówek

Opublikowano 08/02/2017 10:30am

Planujesz uruchomienie swojej pierwszej strony internetowej? Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę już na etapie jej tworzenia, by ułatwić przyszłe działania pod kątem pozycjonowania.

1. Nazwa i historia domeny

Przy wyborze domeny warto wziąć pod uwagę nie tylko chwytliwość nazwy, ale także historię domeny. Jeśli atrakcyjna nazwa domeny jest dostępna, może to oznaczać, że została porzucona, bo został na nią nałożony filtr. Prześwietl dokładnie profil linków przychodzących i stan zindeksowania strony, by uniknąć nietrafionego zakupu. Jeśli chodzi o samą nazwę domeny, Google doradza, aby postawić na brand i promocję marki i zrezygnować z upychania słów kluczowych w nazwie domeny.

2. Przejrzysty kod strony

Google najlepiej radzi sobie z czytaniem stron w HTML. Gorzej interpretuje kod Java i Flash. Odradza się stosowania Flash'a do nawigacji na stronie oraz jako sposobu wyświetlania tekstów. Do stworzenia przejrzystego kodu wykorzystaj HTML5 oraz CSS3.

 

POZYCJONOWANIE SZEROKIE   ZOBACZ OFERTĘ >>>

 

3. Odpowiedni CMS

Jeśli planujesz stworzyć stronę firmową, zaopatrz ją w odpowiedni CMS. Ułatwi to pracownikom dodawanie treści oraz znacznie przyspieszy publikacje i optymalizację strony. Jednym z polecanych przez nas CMS jest bezpłatny Silverstripe, który daje szerokie możliwości w zakresie samodzielnej optymalizacji metadanych i URL. Dla początkujących przyjaznym rozwiązaniem jest także WordPress z wtyczką Yoast SEO.

 

4. Meta tagi

Zadbaj o możliwość edycji meta tagów - przede wszystkim „title” i „description”. Uzupełnij je odpowiednimi treściami pamiętając, że w dużej mierze to na ich podstawie użytkownik podejmie decyzję o kliknięciu. Umieść w nich słowa kluczowe najlepiej opisujące zawartość strony, do której są przypisane. Stwórz unikalne meta tagi dla każdej strony.

5. Intuicyjna nawigacja

Ładna strona to nie wszystko. Pod kątem pozycjonowania znacznie ważniejsza jest jakość treści niż atrakcyjny design. Spróbuj znaleźć złoty środek. Pamiętaj również, że użytkownik instynktownie szuka pewnych rozwiązań w stałych miejscach. Jeśli uda się sprowadzić go na stronę, warto ułatwić mu poruszanie się po niej. Wpłynie to również pozytywnie na konwersje.

6. Breadcrumbs

Tzw. „menu okruszkowe” nie tylko ułatwia użytkownikowi poruszanie się po serwisie, ale także wspomaga pozycjonowanie dodatkowymi linkami wewnętrznymi. Jest to szczególnie użyteczne rozwiązanie dla witryn, które posiadają bardzo rozbudowaną strukturę z dużą ilością podstron.

7. Urządzenia mobilne

Dostosuj swoją stronę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Google kładzie duży nacisk na strony mobilne. W roku 2016 pierwszy raz w historii ruch z urządzeń mobilnych przewyższył ruch z urządzeń stacjonarnych. Dostosowanie strony staje się już koniecznością, a nie tylko możliwą opcją.

 

8. Google Analytics

Załóż własne konto Google Analytics i dodaj na swojej stronie skrypt umożliwiający zbieranie danych. Będziesz mieć punkt odniesienia do analizy. Dowiesz się jak zmienia się ilość użytkowników na stronie przed i w czasie pozycjonowania. Określ także, jaki typ konwersji ma przynieść witryna, do czego ma skłonić użytkownika. Czy ma to być zapisanie się do newslettera, zakup produktu, zamówienie wyceny czy wysłanie formularza kontaktowego? Pomoże to w lepszej analizie efektów.

9. Przyjazny URL

Adresy URL powinny być zrozumiałe dla użytkownika oraz robotów wyszukiwarki. Ich zawartość również wpływa na efekty pozycjonowania. Zamiast tworzyć adres widoczni.pl/357829hdm stwórz widoczni.pl/pozycjonowanie-szerokie. Adresy powinny być możliwie krótkie, ale zawierające dokładny i unikalny opis treści na stronie. Bez dodatkowych znaczników i znaków polskich.

10. Certyfikat SSL

Google stawia duży nacisk na ochronę swoich użytkowników w sieci. Jednym z efektów takiej polityki jest rosnące znaczenie certyfikatów SSL jako czynnika rankingowego dla wyników wyszukiwania. Jest to szczególnie istotne m.in. w przypadku:

  • sklepów internetowych,
  • stron banków,
  • serwisów instytucji,
  • portali społecznościowych, 
  • oraz innych stron, które pobierają od użytkownika dane m.in. do przelewów, formularzy kontaktowych. 

Protokół SSL zapewnia bezpieczeństwo danych poprzez ich szyfrowanie. Można rozpoznać stronę posiadającą certyfikat poprzez https:// na początku adresu.

 

11. Profil linków

Nie umieszczaj linków do swojej strony w miejscach wątpliwej jakości. Unikaj kiepskich i spamerskich katalogów. Nie pomogą one w pozycjonowaniu, a wręcz mogą zaszkodzić. Nie dodawaj ich także zbyt wiele naraz. Nagły i znaczny przyrost zindeksowanych linków, może być odebrany jako działanie spamerskie i obniżyć pozycje serwisu.

12. Unikalne treści

Nie kopiuj treści z innych witryn, nawet jeśli zamierzasz je przerabiać. Stwórz własne unikalne i wartościowe teksty. Co więcej nie powielaj ich ani w obrębie własnej strony ani na inny serwisach (np. portalach społecznościowych). Powielanie treści wpływa negatywnie na efekty pozycjonowania. Szacuje się, że około 10% treści na stronie może się powielać. Dotyczy to nie tylko samych pól tekstowych, ale także informacji w stopce, nagłówków, menu itp. Wyjątkiem są sklepy internetowe. Google mniej rygorystycznie podchodzi do opisów produktów. Nie obniża rankingu za opisy pochodzące ze stron producentów lub opisujące te same produkt różniące się jedynie kolorami.

13. Pop-up

 Unikaj nachalnych reklam w wyskakujących pop-up'ach. Są one szczególnie uciążliwe w przypadku korzystania ze stron na urządzeniach mobilnych. Google stawia na witryny przyjazne dla użytkowników korzystających z tabletów i telefonów. Duże, całostronicowe pop-upy mogą stać się przyczyną obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania.


Joanna Wrzos

Starszy specjalista SEO

Specjalistka od skutecznego pozycjonowania i optymalizacji stron. Pozycjonerka z zamiłowania, dziennikarka z wykształcenia. Entuzjastka kamer go-pro, kolarstwa i filmów Tarantino.


Nasze kampanie finansują się same

Dodaj komentarz

Komentarze

  • Thesis, 09/02/2017 3:16pm (11 dni temu)

    W zestawieniu przydałoby się jeszcze zamieścić tak podstawowe narzędzie jak Google Search Console.

  • Zastępczy, 08/02/2017 8:54pm (12 dni temu)

    Fajnie zebrane i w opisane w jasny sposób, dzięki :)

  • Rafał Śliwiok, 08/02/2017 2:24pm (12 dni temu)

    w 14 punkcie dopisałbym " Wzorowy Content ", który przyciągnie tłumy na stronę :)

Ostatnio na blogu

Optymalizacja konwersji - co warto wiedzieć na początek?

czytaj więcej

Czytaj Optymalizacja konwersji - co warto wiedzieć na początek?

Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poznaj 13 wskazówek

czytaj więcej

Czytaj Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poznaj 13 wskazówek

Najpopularniejsze strony w Polsce i na świecie w 2016 roku

czytaj więcej

Czytaj Najpopularniejsze strony w Polsce i na świecie w 2016 roku

Statystyki ruchu mobile vs statystyki ruchu desktop w 2016 roku

czytaj więcej

Czytaj Statystyki ruchu mobile vs statystyki ruchu desktop w 2016 roku

Z nami będziesz w dobrym towarzystwie: