Optymalizacja konwersji - co warto wiedzieć na początek?

Opublikowano 17/02/2017 10:30am

Pozycjonowanie strony pozwala pozyskać odwiedziny użytkowników, którzy są potencjalnymi klientami. O tym, czy faktycznie dokonają zakupu lub złożą zapytanie decyduje szereg czynników - od działania strony, poprzez jej budowę, po takie detale jak zdjęcie czy opis produktu. Jak zwiększyć swoje szanse na pozyskanie klientów ze strony internetowej? Odpowiedzią jest optymalizacja współczynnika konwersji.

 

Konwersja jako cel marketingu internetowego

Pod pojęciem konwersji może kryć się wiele działań, np. pozyskanie subskrybentów do listy mailingowej, pobranie bezpłatnego e-booka zamieszczonego na stronie czy chociażby odtworzenie filmu video. Na potrzeby tego artykułu skupię się jednak na konwersji rozumianej jako działanie przynoszące zysk, czyli dokonanie zakupu lub złożenie zapytania.

Zgodnie z naszą filozofią inwestycja w marketing internetowy musi się zwracać właśnie w postaci zysku z konwersji. Działania, które mają do tego prowadzić noszą wspólne miano optymalizacji współczynnika konwersji. Nie wystarczy reklama Adwords, nawet najwięcej odwiedzin dziennie z pozycjonowania nic nie da, nie pomoże też milion lajków na Facebooku, jeśli w efekcie nie ma zakupu. W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, marketing internetowy jest działaniem policzalnym. Można bardzo szczegółowo badać jego efekty, analizować i zestawiać ze sobą szeroki zakres danych, a następnie dane te...przeliczać na pieniądze.

 

OPTYMALIZACJA KONWERSJI   ZOBACZ OFERTĘ >>> 

 

Co to jest optymalizacja konwersji?

Czym dokładnie jest optymalizacja współczynnika konwersji? Nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ optymalizacja musi zostać dobrana indywidualnie do strony internetowej i charakteru e-biznesu. Zwykło się utożsamiać ją z pracą nad UX i UI strony, jednak to duże uproszczenie. Optymalizacja może obejmować m.in. takie elementy jak:

 

  • UX i UI strony
  • ścieżka klienta
  • grafika strony internetowej
  • content marketing - typ, język i treść tekstów na stronie
  • przydatność strony w procesie obsługi posprzedażowej
  • działanie formularzy
  • działanie systemów sprzedaży, płatności lub rezerwacji

 

W uproszczeniu można więc przyjąć, że optymalizacja współczynnika konwersji to:

 

  • systematyczne i uporządkowane działania, które poprawiają działanie strony
  • działanie oparte na danych i analityce, w tym na komentarzach zwrtotnych użytkowników
  • narzędzie wspierające realizację głównych celów biznesowych Twojej strony internetowej
  • wykorzystywanie potencjału pozyskanego ruchu na stronę

 

Zacznij od najprostszych działań

Z własnego doświadczenia możemy wytypować kilka najprostszych działań z zakresu optymalizacji. Oto niektóre z nich:

Optymalizacja formularza rejestracyjnego

Zasada jest prosta - im więcej pól do wypełnienia tym większe ryzyko, że klient ucieknie. Warto wspólnie z zespołem sprzedawców ustalić, które dane klienta są niezbędne. Może wystarczy tylko adres e-mail? Czy faktycznie musimy znać nip i adres firmy, która składa zapytanie? U naszych klientów, którym skróciliśmy znacznie formularze, zaobserwowaliśmy wzrost liczby konwersji już w pierwszych tygodniach od optymalizacji.

 

Ułatwienie dostępu do kontaktu

Ten punkt w szczególności dotyczy firm usługowych. Skupiają się one na estetyce strony internetowej, zapominając o danych kontaktowych. Bywa, że dane dostępne są “głęboko” na stronie, np. w regulaminie albo w polityce prywatności. Zakładamy, że każdy potencjalny klient chce wiedzieć, z jaką firmą ma do czynienia - poznać nazwę firmy, jej lokalizację, numer telefonu. Wciąż wiele osób popełnia błąd, udostępniając na stronie w zakładce kontakt jedynie formularz zgłoszeniowy. Nie podają ani maila, ani telefonu, ani nazwiska. To może wzbudzać nieufność potencjalnych klientów. My zawsze zalecamy naszym klientom umieszczenie w widocznym miejscu na stronie głównej przycisku “kontakt”, a dodatkowo w stopce strony umieszczenie danych firmy.

 

Rezygnacja z konieczności rejestracji przed dokonaniem zakupu

To jak często klienci rezygnują z zakupu ze względu na konieczność rejestracji, potwierdza chociażby Google, który w swoich wymaganiach wobec sklepów dla kampanii Google Shopping. Kampania nie może być realizowana dla sklepów obowiązkową rejestracją. Dokonanie zakupu idealnie powinno odbyć się w trzech kliknięciach, to oczywiście dla wielu wciąż niedościgniony ideał

 

Przebudowa menu głównego

Menu główne nie powinno klientów zmuszać do myślenia. Przede wszystkim chodzi o jasne i czytelne nazwy kategorii produktowych. Warto przeanalizować obecne nazwy kategorii i rozstrzygnąć, czy są ogólnie zrozumiałymi pojęciami, wskazującymi jednoznacznie, jakich produktów można się spodziewać w danej kategorii.

 

Wdrożenie wysokiej jakości zdjęć produktów (także w technologii 360 stopni)

Zakupy internetowe dokonywane są w oparciu o zdjęcia produktów, dlatego warto zadbać o to, by zdjęcia oddawały w pełni cechy produktu. Dobrym rozwiązaniem są zdjęcia 360 stopni. W sklepach odzieżowych można znaleźć prezentację produktów w formie krótkiego video - modelka prezentuje się w odzieży

 

Treść CTA

Czasami kluczowe jest zastosowanie adekwatnego Call to Action. Drogą testowania warto wyeliminować takie treści na przyciski, które odstraszają klientów. Z naszego doświadczenia są to CTA w stylu: “Zamów”

 

Warto pamiętać, że powyższe działania nie są uniwersalne. Nie można wykluczyć, że w przypadku niektórych stron internetowych i typów biznesu przyniosłyby wręcz skutek odwrotny do zamierzonego, dlatego tak ważnym etapem optymalizacji konwersji jest testowanie. Obecnie Google ułatwia przeprowadzanie testów, udostępniając bezpłatne narzędzie Google Optimize. Za jego pomocą możliwe jest prowadzenie testów A/B oraz testów multiwariacyjnych.

 

Trendy CRO w 2017 roku

 

Klient w centrum uwagi – weryfikacja prowadzonej komunikacji, a także strony internetowej w oparciu o rzetelną wiedzę na temat klienta. W procesie optymalizacji konwersji nie ma już miejsca na czerpanie z doświadczeń sprzed kilku lat i zakładanie pewników. Wszelkie działania muszą wynikać z badań nad użytkownikami. Dzięki dostępnym płatnym i darmowym narzędziom, badania klientów nie są już kosztowne i czasochłonne. Tym bardziej należy odrzucić dotychczas stosowane schematy.

 

Personalizacja – personalizacja oferty pozwala utwierdzić użytkownika w przekonaniu, że znalazł się we właściwym miejscu. Nie musi tracić czasu na przeglądanie tych elementów oferty, które go nie interesują, ani przeszukiwać tysięcy produktów. Metody personalizacji to m.in.: wysyłanie personalizowanego e-mailingu, rekomendacje produktów, wyświetlanie oferty geolokalizowanej.

 

Inteligentne przyciski „kup teraz” - sklepy dążą do skrócenia procesu zakupowego nie tylko w obrębie samego e-sklepu, ale także w innych kanałach, np. w newsletterach, mediach społecznościowych czy na platformach video. Celem jest ułatwienie dokonania zakupu także osobom, które przychodzą do sklepu poprzez odesłania.

 

Jak twierdzą amerykańscy naukowcy

Miałam okazję pracować nad optymalizacją sklepów internetowych, która bazowała między innymi na zmianie grafiki. W internecie i książkach o projektowaniu graficznym bez trudu znajdziemy definicje barw – czarny to elegancja, zielony ekologia, czerwony to alarm. Jest na ten temat także wiele artykułów blogerskich – piszą o tym choćby Neil Patel i autorzy blogów Kissmetrics i Hubspot. Tym też kierowaliśmy się w pracy nad przyciskami „kup teraz” czy „promocja”. Chociaż wtedy miałam niewielkie doświadczenie, w duchu czułam, że coś tu nie gra. Nie mogłam uwierzyć w to, że zmiana koloru może wygenerować większą sprzedaż albo spowodować, że ktoś się zniechęci. Dziś, gdy obserwuję biznesy internetowe odnoszące sukces, mogę z całą pewnością powiedzieć, że wspólnie reprezentują one wszystkie kolory tęczy, a mimo to zarabiają. Mój wniosek: zdecydowanie lepiej skierować swój budżet na optymalizację kroków zakupowych czy podpisanie umowy z większą liczbą firm kurierskich, niż wydawać tysiące na nowy szablon graficzny lub przerobienie logotypu.


Anna Zalewska

Menadżer ds. Marketingu Internetowego

Językoznawca, od lat zafascynowana marketingiem internetowym. Uwielbia pracować bezpośrednio z klientami, tworząc dla nich skuteczne kampanie. Po pracy przemierza biegiem podpoznańskie lasy.


Nasze kampanie finansują się same

Dodaj komentarz

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Ostatnio na blogu

Optymalizacja konwersji - co warto wiedzieć na początek?

czytaj więcej

Czytaj Optymalizacja konwersji - co warto wiedzieć na początek?

Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poznaj 13 wskazówek

czytaj więcej

Czytaj Jak przygotować stronę do pozycjonowania? Poznaj 13 wskazówek

Najpopularniejsze strony w Polsce i na świecie w 2016 roku

czytaj więcej

Czytaj Najpopularniejsze strony w Polsce i na świecie w 2016 roku

Statystyki ruchu mobile vs statystyki ruchu desktop w 2016 roku

czytaj więcej

Czytaj Statystyki ruchu mobile vs statystyki ruchu desktop w 2016 roku

Z nami będziesz w dobrym towarzystwie: